BEWEEG NU! 

Praktijk voor houding - beweging & slapen!

Oefentherapie & ACT

Een te hoge werkdruk, teveel drukte thuis, ingrijpende gebeurtenissen in ons leven, zorgen, problemen, conflicten of dagelijkse ergernissen kunnen stress opleveren. Wij kunnen daardoor uit balans raken. Veel en langdurige stress kan psychische en/of lichamelijke klachten veroorzaken. Als oefentherapeut en mindfulnesstrainer kan ik je helpen lichaam en geest weer in balans te brengen. 

Stress moet aan en uit kunnen

Stress, we hebben er dagelijks mee te maken. Er is niets aan de hand als wij ons er goed bij voelen. Stress is zelfs gezond. Wij hebben het nodig om goed te kunnen presteren, onszelf te motiveren en het beste uit onszelf te halen. Stress wordt ongezond wanneer wij stress niet afwisselen met ontspanning en herstel. Oftewel stress moet aan en uit kunnen. Zodra er sprake is van teveel of langdurige stress, dreigt het gevaar dat lichaam en geest zich onvoldoende herstellen, met als gevolg lichamelijke en/of psychische klachten en verminderde prestaties.


Wat zijn nu precies psychosomatische klachten?

Enerzijds kunnen wij stress psychisch ervaren. Bijvoorbeeld wanneer onze concentratie vermindert, wij prikkelbaar worden, gaan piekeren of problemen hebben met slapen. Anderzijds kunnen wij stress ook meer lichamelijk ervaren door bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn, spierspanningsklachten en ademhalingsproblemen. Vaak is het een combinatie van psychische en lichamelijke klachten. Wij spreken dan van psychosomatische klachten. Ook de manier waarop we tegen een klacht aankijken of hoe we met problemen omgaan, kan een rol spelen bij het ontstaan van stressklachten. Wij noemen dit een ineffectieve klacht- of probleemhantering, ook wel ineffectieve copingstijl genoemd.

You can't stop the waves, 
but you can learn to surf

Jon Kabat Zinn

ACT

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie  die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door drie Amerikaanse psychologen: Steven Hayes,  Kelly Wilson & Kirk Strosahl. Sinds juli 2010 is ACT erkend als een effectief bewezen therapie voor  een verscheidenheid aan problemen, bijvoorbeeld angst, depressie en chronische pijn.    

Bij ACT leer je op een andere manier met vervelende gedachten, gevoelens, en sensaties om te  gaan dan de eerste automatische reactie je ingeeft: oplossen! Het blijkt namelijk dat het gevecht  aangaan met gedachten en/of gevoelens (of ze juist proberen te vermijden) er juist vaak voor zorgt  dat deze een grotere invloed krijgen op iemands leven. Het alternatief is acceptatie van deze  vervelende ervaringen. Niet omdat deze zo leuk zijn, maar omdat je niet wilt dat ze nog meer ruimte  innemen in je leven. Met de energie die je overhebt, kun je je vervolgens richten op de dingen die er  wel echt toe doen! De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke  ervaringen/problemen uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol, vitaal leven. 

Behandeling

Als oefentherapeut Mensendieck en gediplomeerd mindfulness en ACT trainer reik ik je nieuwe en verrijkende mogelijkheden aan om je klacht, je leven en je gezondheid positief te beïnvloeden en de oorzaken van ongezonde stress aan te pakken. We gaan ons richten op het herstel van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en het versterken van de persoonlijke kracht en kwaliteit. Samen gaan we naar de oorzaak van uw klacht(en). De behandeling bestaat uit:

  • Therapeutische gesprekken, met als doel de problemen helder te krijgen, deze te verwerken, indien mogelijk op te lossen of beter te hanteren.
  • Cognitieve gedragstherapeutische interventie, waardoor je meer inzicht krijgt in uw gedachten, emoties en handelen en leert er beter mee om te gaan.
  • Therapeutisch lichaamswerk, door middel van ontspannings-, adem- en aandachtstraining leer je weer in balans, tot rust en in je kracht te komen.

Ervaring: "Ik ben bij Sabine terecht gekomen omdat ik burn-out klachten had. Door middel van bewust bewegen, ontspannings- en ademhalingsoefeningen zijn we gaan werken aan een stuk bewustwording. Ik ben er met open houding ingegaan en dacht baad het niet dan schaad het niet. Maar merk nu dat ik veel heb aan de oefeningen. En dat ik nu een rugzak vol handvatten heb. En zo nodig ik er een kan gebruiken. Sabine bedankt voor alles."

Deel deze pagina: